Beszédművelő szakkörök
Iskolánkban két beszédművelő szakkör működik: az Alapító és a Deme László kör. A műhelyek munkája szorosan kapcsolódik a Magyar Örökség díjas Beszélni nehéz! Anyanyelvi Mozgalomhoz.
A foglalkozásokon játékos anyanyelvi feladatokat oldunk meg, gyakoroljuk az értő-értető szövegolvasást, amelyeknek eredményeként fejlődik a gyerekek szövegértési, megfigyelési, lényegkiemelő, kommunikációs képessége.
A feldolgozott szövegek tartalma által erősödik együttműködési készségük, logikus gondolkodásuk, helyes nyelvhasználatuk, magyarságtudatuk, valamint viselkedéskultúrájuk is. Tevékenységünk pozitív hozadéka, hogy a tanulók a foglalkozásokon használt mondatjelölések által egyre jobban eligazodnak a helyes hangsúlyok, szünetek vonatkozásában, és a későbbi tanulmányaik során is sokkal magabiztosabban dolgoznak majd fel egy-egy ismeretlen szöveget, oldanak meg szövegértési feladatot. Szakkörvezetői tapasztalatom szerint a többéves szakkörös tevékenység alatt a gyerekek szinte észrevétlenül válnak olyan készségek birtokosaivá, amelyek a későbbiekben a szövegek könnyebb megértése által segítik a tanulási folyamatot, és nem utolsósorban felkészítik őket a különböző szintű megmérettetésekre is (pl. írásbeli és szóbeli felvételire, versenyekre, ünnepségeken való szereplésekre stb.).
A Magyar Katolikus Rádió Szóról-szóval című műsora (korábban: Kossuth Rádió, Beszélni nehéz! című adás) kéthetente hangzik el, ahová minden alkalommal beküldjük a mondatjelölő feladványokat. Tevékenységünk eredményeként mindkét szakkör többször részesült értékes könyvjutalomban, és nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a Kazinczy-alapítványi Bizottság több alkalommal országos, Kárpát-medencei elismeréssel: Kazinczy-jutalommal díjazta szakköreink munkáját. Az ezzel járó könyvjutalmat és az oklevél másolatát minden alkalommal a tanévnyitó ünnepségen kapták meg a gyerekek.
A szakkörösök kiemelkedő eredménnyel szerepelnek az évek során már hagyománnyá vált A magyar nyelv napja alkalmából meghirdetett anyanyelvi csapatversenyen, az iskolai és területi Kazinczy-versenyen, a Kárpát-medencei Betűvetők szépíró versenyen, a budapesti Országos Anyanyelvi Napon, a városi könyvtár által szervezett szavalóversenyen, a Szomszédolás elnevezésű területi versenyen is.
Az általános iskolában 2015 óta vezetek szakkört, azóta tanulmányi kirándulást szerveztem Vizsolyba, Regécre, Sárospatakra, Széphalomra, Nyíregyházára. A tanulók A Magyar Nyelv Múzeumában és a helyi Világörökségi Bormúzeumban is több alkalommal vettek részt múzeumpedagógiai foglalkozáson. Részt vettünk emlékezetes író-olvasó találkozókon is: Kováts Judit írónővel és Dragomán Györggyel is volt lehetőségünk találkozni.
Körvezetőként fontosnak tartom a motiváltság fenntartását, folyamatosan igyekszem ébren tartani a gyerekek érdeklődését a magyar nyelv és kultúra iránt. A szakkörös tevékenység során minden lehetőséget megragadok, hogy kialakítsam és erősítsem tanítványaimban a szülőföldünk iránti szeretetet; felhívom a figyelmet anyanyelvünk megtartó erejére, kultúránk, természeti kincseink és épített örökségünk kivételes gazdagságára.
A gyerekekkel együtt törekszünk arra, hogy tevékenységünk a későbbiekben is eredményes legyen.
Hidasi Lajosné - szakkörvezető
Kazinczy-díjas általános és középiskolai tanár