Tehetséggondozás múltja és jelene iskolánkban
„A tehetség egy különleges természeti kincs, a világ fejlett államainak legfontosabb alapanyaga, és hazánk ebben egyedülállóan gazdag. Ez egy olyan kincs, ami csak akkor ér valamit, ha felfedezik, hasznosítják és gyarapítják.”
Intézményünk pedagógiai programjában fontos helyet foglal el a tehetséggondozás. A 2004-ben jóváhagyott pedagógiai programunkban komplex tehetséggondozó programot dolgozott ki az akkori igazgatónő Bányai Éva és egy kolléganő Földesiné Noviczki Rózsa, melyet a szakemberek példaértékűnek minősítettek. 2004-ben iskolánk volt a kezdeményezője a Tokaji Tehetséggondozó Decentrum megalakításának, később a Tokaj és Térsége Tehetség Segítő Tanács alapító tagja volt és mai napig egyik oszlopos tagja.
Az intézményünk tehetséggondozása a kezdetekor három pilléren állt: a délelőtti nívócsoportos oktatáson, a művészeti képzésen és a tehetségműhelyekben folyó munkán.
A 2005/2006-os tanévben 3 tehetségfejlesztő műhely beindítása történt meg: Rákóczi és kora, Személyiségfejlesztő és a Tér, forma, szín művészeti tehetségműhely. A 2008/2009-es tanévben indult útjára alsó tagozatos gyerekeket megcélzó „Túl az Óperencián” báb-és színjátszó, 2013-tól a robotika tehetségfejlesztő műhely, ekkor még pályázati forrásból.
Iskolánk tehetséggondozó munkájának elismeréseként 2009. március 12-től a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács döntése alapján jogosult a Tehetségpont megjelölés és logó használatára. 2010-ben tantestületünk egy továbbképzési programon vett részt az Iskolai tehetséggondozás címen. Azóta is kiemelt fontosságú, hogy pedagógusaink tájékozottak legyenek a tehetséggondozással kapcsolatban. Jelenleg a tantestület 80%-a rendelkezik a tehetséggondozással kapcsolatos továbbképzéssel és három szakvizsgázott tehetségfejlesztő pedagógusunk is van. 2011. január 26-tól a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségponttá nyilvánította iskolánkat. A későbbi években, 2014-ben, 2018-ban és 2024-ben munkánk elismeréseként újra akkreditálták iskolánkat, minden alkalommal elnyertük az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.
A 2015/2016-os tanévtől a Tankerület jóvoltából működhetnek a tehetségszakkörök / műhelyek. Az évek során egyre bővült a kínálat: „Beszélni nehéz” anyanyelv ápoló kör, „Vackor” báb-és színjátszó, Természettudományos szakkör, Történelem tehetséggondozó műhely, Robotika.
2017-ben pályázati forrásból MATEHETSZ csoportos tehetségsegítő tevékenységek megvalósításaként német nyelvű dráma műhelyt indult el útjára, mely azóta is szinte minden évben pályázati forrásból folytatja munkáját. Szintén pályázati forrásból komplex természettudományi tehetségműhely valósult meg két tanévben is.
2021. szeptembertől intézményünk Alapfokú Művészeti Iskola része a Térségi Alapfokú Művészeti Iskola része lett. Bár az iskolánkba járó gyerekek művészeti képzését nem érintette a változás, iskolánk tehetséggondozásának új arculata lett, mely a pedagógiai programunkban is olvasható. Megmaradt a délelőtti differenciált oktatás felső tagozatban magyar, matematika és angol tantárgyakból és még nagyobb hangsúlyt kapott a délutáni tehetséggondozás a szakkörökben/műhelyekben. Újabb tehetségműhelyek kaptak lehetőséget az iskolánk tanulóinak tehetséggondozásában: Angol, Darts Matek.
2020-ban Tankerületi tehetséggondozó program kidolgozásában két kolléga kapott felkérést módszertani, szakmai tanulmány készítésére, tehetséggondozás területi megvalósítása, a program működtetésére: a természettudomány területén Kovács Zsolt, a történelem területén Kovács Zoltán. Ez a tankerületi tehetséggondozó program a tankerület minden iskolájában, több tantárgyból mérte a gyerekeket. Iskolánkból is több „talentum” és néhány „szupertalentum” volt az elmúlt néhány évben.
2022-ben munkánk elismeréseként elfogadásra került intézményünk új neve: Tokaji II. Rákóczi Ferenc Tehetséggondozó Általános Iskola.
A 2025/2026-os tanévtől újabb területeken indult el a tehetséggondozás: média és a sport. A DSE-ben már évtizedek óta számos eredménnyel működő futball és kézilabda mellett, teret kapott az asztalitenisz, szivacskézilabda és a floorball.
A tehetséggondozás során tehetséges fiataljainkat versenyekre készítjük fel, mentorprogramokba segítjük eljuttatni. Több diákunk volt már a Nemzet Fiatal Tehetsége, olyan diákunk is volt, aki ezt a címet négyszer nyerte el egymás után. Két tanulónk a Mathias Corvinus Collegium – Fiatal Tehetség Programban vett részt. Az elmúlt években elért versenyeredmények is magukért beszélnek. Megmutatjuk munkánkat rendezvényeken is: Iskolacsalogató, iskolai műsorok, Tehetségnap, Workshop, kiállítás.
Rendszeres résztvevői vagyunk a TTTST és a MATEHETSZ rendezvényeinek: Közgyűlés, Tehetségnap, Tehetségkonferencia, Szakmai műhelymunkák. 2021-ben Tehetségkonferenciára, 2025-ben Tehetség Délutánra invitáltuk a tankerület iskoláit és a TTTST tehetségpontjait.
2022-ben Kovács Zsolt tehetséggondozó pedagógus kollégánkat a Tehetséggondozás terén évtizedek alatt elért eredményeiért a Miniszterelnökség „Bonis Bona Kiváló Tehetségsegítő” díjjal ismerte el. Több kollégánk részesült már az évek alatt Belügyminiszteri Elismerő Oklevélben kimagasló tehetséggondozó munkáért.
Az eredményes tehetségfejlesztő munkánkhoz a partnereinkkel való együttműködés is hozzájárul. A húsz év alatt számos partnerintézménnyel sikerült együtt munkálkodnunk. A városunkban a Tokaji Gyermekkert Óvoda, Tokaji Ferenc Gimnázium, Tokaji Múzeum és Kulturális Konferenciaközpont, Tokaji Pedagógiai Szakszolgálat segítik a mindennapi munkánkat. A tehetségműhelyek színesebb skáláját mutatják a partnereknek: MOL Petrolkémia Zrt, Nyíregyházi Egyetem, Miskolci Egyetem, az Anyanyelvápoló Szövetsége, Helloworld Oktatás és Fejlesztés Közhasznú Egyesület Firs Lego Donor programban való részvétel kapcsán.
Mindennapi tevékenységünkben Dr.Gábrity Molnár Irén gondolatit tartjuk szem előtt:
„A tehetségfejlesztés sokféle, hiszen minden egyes tanuló személyisége egyedi és megismételhetetlen. A tehetséggondozó pedagógus, miközben személyiséget formál, nem korlátozza a tanuló képességeinek önálló kibontakozását, folyamatos megnyilvánulását. A jó pedagógus arra is odafigyel, hogy a diákja képes legyen a társadalmi együttműködésre, a csoportban való mozgásra, kommunikálásra.”
Majercsákné Kemecsei Zsuzsanna
tehetség munkaközösség vezető, tehetségkoordinátor